אילו טיפולי רפואה משלימה מומלצים להקלת הסימפטומים של טרשת נפוצה?

טרשת נפוצה מוגדרת כיום כמחלה כרונית הפוגעת במערכת העצבים בגוף אשר הורסת אט אט את שכבות מיאלין העוטפת את סיבי העצבים ופוגעת בהולכת האותות החשמליים מהמוח אל השרירים והאיברים השונים. החולים במחלה מחפשים כל דרך אפשרית להקלה בתסמינים הקשים וגם כאן, הרפואה המשלימה נלחצת לעזרתם.

עולמם של החולים בטרשת נפוצה טבול בתסמינים שונים, המפריעים כדרך קבע בניהול שגרת היום יום. התסמינים יכולים לנוע בין תסמינים קלים יחסית כמו עקצוץ או סחרחורת לתסמינים קשים בהרבה כמו טשטוש, עיוורון חלקי ואפילו בשינוים תכופים במצב הרוח ומוגבלות קשה בתנועה.

כיום, עדיין לא קיימת תרופה המובילה להחלמה מלאה מהמחלה, אך ישנן כמה וכמה תרופות שמיועדות לפיחות ניכר בתדירות ההתקפים ואת רמת הפגיעה של המחלה במערכת העצבים על ידי צמצום רמת הנגעים החדשים. לכן, רבים מהחולים מחפשים דרכים חדשות להקלה בתסמיני המחלה תוך שאיפה לאיכות חיים גבוהה יותר.

בכתבה זאת נציג זווית אחרת לטיפול בתסמינים הקשים של מחלת הטרשת הנפוצה אשר פונה דווקא אל עולם הרפואה העתיק מהמזרח המוכר כיום בעיקר במינוח – רפואה משלימה.

טרשת נפוצה ברפואה הסינית

לפני שנדון בטיפולים להקלת הסימפטומים חשוב שנבין כיצד הרפואה הסינית רואה את המחלה והגורמים לה. על פי תורת הרפואה העתיקה, ישנם ארבעה גורמים שיכולים להוביל להתפרצות המחלה:

  • דיאטה חסרה – עודף במזון מטוגן ושומני אשר פוגם בפעילות הטחול ובמערכת העיכול ומונע את ספיגתם של מינרלים וויטמינים חיוניים.
  • לחות ורוח חיצונית – חדירת מים ולחות דרך המרידיאניים ברגליים בתנועה כלפי מעלה בשל חוסר לבוש ושהיה במקומות לחים המובילה לתחושת נימול והירדמות באיברי הגוף.
  • הלם – אירוע המוביל לתחושת שוק גורם לפגיעה בצ'י של הטחול והלב וכך למעשה מוכשלים השרירים וזרימת הדם בגוף.
  • קיום יחסי מין מוגבר – החלשת הכבד והכליות אשר ישפיע בעיקר על החמרת התסמינים לאחר הופעתה הראשונית של המחלה.

חשוב לציין כי אין לרפואה הסינית לבדה אין יכולת לרפא את המחלה, אך היא בהחלט יכולה להשפיע על קצב ההתקדמות שלה ולהקל על התסמינים השונים המופיעים אצל האדם החולה.

אילו טיפולים בתחום הרפואה המשלימה מומלצים לחולי טרשת נפוצה?

עולם הרפואה הסינית מציע מגוון רחב של טיפולים למגוון רחב של בעיות וביניהם גם הטרשת הנפוצה. אנו מצרפים לכם כמה טיפולים שיכולים לסייע לחולים במחלה, אבל מומלץ להיוועץ במומחים בתחום וברופא המטפל לפני התחלת הטיפול בכל אחד הטיפולים הבאים:

דיקור סיני לטיפול בטרשת נפוצה

שיטת הדיקור הסיני יכולה לטפל במגוון בעיות נרחב. בעבור חולי הטרשת הנפוצה הדיקור יכול לסייע בכאבי שרירים על ידי פתיחת נקודות אנרגיות על התורה הסינית. בנוסף לכך, לשיטת הדיקור ישנה השפעה מרגיעה אשר מוכרת ביכולתה לסייע במקרים של חולים הנופלים לדיכאון קשה ולשינויים במצבי הרוח.

במידה ופניתם אל מדקר – וודאו כי הוא אכן מתמחה בדיקור סיני בעבור חולי טרשת נפוצה והסבירו את מצבכם לפני תחילת הטיפול תוך שימת דגש עיקרי על מוקדי הכאב והנימול שאתם חווים.

עיסוי

שיטת העיסוי הסיני מוכרת לרוב כטיפול מפנק המיועד להרפות את שרירים כואבים. אבל, בעבור חולי טרשת נפוצה הטיפול עצמו מתמקד דווקא בהזרמת כמויות דם גדולות לאזורים שנפגעו מהמחלה על מנת לשפר את התמודדות הגוף עם הפגיעה.

גם במקרה זה חשוב מאד להציג את המחלה לפני תחילת הטיפול ולפנות למטפל בעל ניסיון בטיפול בחולי טרשת נפוצה. יחד עם זאת, חשוב לציין כי בעבור חולים בטרשת נפוצה הסובלים גם מדלילות עצם (אוסטאופורוזיס) עיסוי שכזה יכול להיות מסוכן ויש להיוועץ במומחים לפני תחילת הטיפול.

שיאצו טווינה לטיפול בטרשת נפוצה

חולי טרשת נפוצה יודעים כי מלבד הגורם הפיזי הקשה במחלה, לגורם הנפשי ישנה השפעה נרחבת אם לא קשה יותר על התמודדות עם המחלה, שכן המחלה פוגעת באנשים בריאים שהופכים אט אט למוגבלים ואינה משפיעה רק על מבוגרים אלא גם על אנשים צעירים בני 20-40.

טיפולי השיאצו, נכנסים בדיוק על מנת לחזק את הרוח ולאו דווקא את השרירים או מנגנון הזרמת הדם, הלב, הכליות והטחול. שיטה זו מאפשרת לחולים לבנות סביבה תודעתית חזקה יותר המושתתת על הכרה מציאותית חזקה ובניית הרגלים כמו הליכה ותנועתיות שיסייעו להם בהתמודדות עם המחלה.

אפיתרפיה – טיפול באמצעות עוקץ דבורים

טיפול זה מוכר הרבה פחות בתרבות המערבית ככל ובישראל בפרט משל החשש הפסיכולוגי משיטת טיפול זו. בשיטת אפיתרפיה מבוצע למעשה טיפול הדומה לשיטת הדיקור, אך במקום שימוש במחטים דקות הדקירות מבוצעות באמצעות ארס דבורים.

מחקרים אחרונים מראים כי שיטת טיפול זה יעילה במיוחד בעבור מקרים של טיפול בדלקות כרוניות, כאבי שרירים וחולשה של המערכת החיסונים למרות שלא נמצאה הסיבה האמתית המשפיעה על גורמים אלו בחולים במחלות שונות. כיום, מטופלים בארצות הברית בלבד כ-5000 חולי טרשת נפוצה בשיטת אפיתרפיה.

בארץ, מעט מורכב יותר למצוא מטפל בפועל בשיטה זו אך ניתן לעיין באתר של המרכז לאפיתרפיה בישראל בכדי למצוא מטפלים בשיטה זו הפועלים באזור מגוריכם.

לסיכום נאמר, כי למרות שלא נמצא עדיין פתרון המוביל להירפאות מלאה מהמחלה, קיימים כמה וכמה פתרונות שיוכלו לסייע לכם, החולים בטרשת נפוצה לנהל שגרת חיים תקינה, מופחתת בתסמיני המחלה ולחזק את התפיסה הרגשית שתסייע לכם להתמודד עם המחלה.