סובל מכאבי גב? הגיע הזמן לפגוש אורטופד

הבעיה הנפוצה ביותר איתה מגיעים מטופלים אל משרדו של אורטופד היא כאבי גב. כאבים אלו יכולים לתסכל ולהשפיע גם על מערכות נוספות בכאב. מי שסובל מכאבי גב לרוב מרגיש אותם בעיקר בשעות הבוקר, אך גם במהלך היום או לקראת השינה הם עלולים להתעורר. כאבי גב מתגברים בעיקר לאחר גיל 30 או בעקבות ביצוע פעילות גופנית מאומצת. הדרך למנוע את כאבי הגב היא לאמץ כללים נכונים עבור ישיבה, עמידה והליכה. לעיתים דווקא הפעולות היומיומיות אותן אנו מבצעים גורמות לנזקים הקשים ביותר.

תפקידו של אורטופד הוא קודם כל להבחין בין כאב בגב התחתון לבין כאב בגב העליון. הוא יכול לנהל שיחה עם המטופל, לבצע בדיקות דם ורקמות או לערוך הדמיות. מי שעובד שעות רבות מול המחשב, מרים ילדים קטנים על הידיים, או בעל מבנה חוט שדרה עדין עשוי לסבול מכאבי גב לאורך שנים רבות. רק באמצעות פגישה עם רופא המתמחה במחלות, ליקויים ופגיעות טראומה של מערכת השרירים והעצמות בגוף האדם, ניתן למצוא את הפתרון היעיל ביותר עבור כאבי גב.

גורמים אפשריים לכאבי גב

ישנן סיבות רבות אשר עלולות לגרום לכאבי שרירים ולכאבים בגב התחתון. ראשית, כאבים אלו נגרמים מחבלה בחלקים אשר תפקידם לתמוך בגב וביציבות של עמוד השדרה. כל עוד התמיכה אינה מתבצעת על פי דרישות הגוף, הכאב הוא סימפטום המעיד על בעיה רחבה יותר. שנית, בין הגורמים האפשריים לפגיעה, יש למנות את הסיבות הבאות:

– יציבה שגויה במהלך השנים
– ביצוע תנועות יומיומיות שונות בצורה שגויה
– עבודה עם משאות כבדים
– תאונה או פגיעה באיזור
– פציעות ספורט
– דלקות פרקים
– חרדות, מתח או דיכאון

הגב הוא המקום אליו נשאבים כל האנרגיות של הגוף. ישנן דרכים להימנע מכאבים בגב התחתון או העליון, אך לא תמיד עומדים לרשותנו האמצעים המתאימים. ביקור אצל אורטופד יכול להסתיים בהמלצה על שימוש באביזרים שונים עבור טיפול בכאב הגב, כגון חגורות גב, רפידות, מדרסים אורטופדיים, מיישרי כתף, משענות גב ואפילו כריות שינה.

המלצות למניעת כאבי גב

ההמלצה העיקרית עבור מי שסובל מכאבי גב היא ליצור קווים ארגונומיים לארגון סביבת העבודה. יש לשבת בנוחות לאורך שעות העבודה או הלימודים, להרים חפצים כבדים באמצעות הרגליים וללא עזרת הגב, ולעסוק בפעילות גופנית בדרך קבע. אפשר לשפר את היציבות על ידי מניעת עומסים, וחשוב מאוד לשמור על משקל תקין אשר יתרום להשגת המטרה. בנוסף, חשוב מאוד לקשור בין כאבי גב לבין סיבות נפשיות, ובמידת הצורך לשלב ביקור אצל אורטופד עם הפנייה אל רופא משפחה או איש מקצוע אחר.
לסיכום, לא חייבים לחיות עם כאבי גב והרפואה המודרנית מציבה המון פתרונות. כדאי לזהות את הבעיה, ולא רק את הסימפטום, לנסות למנוע מראש את הכאבים, ולהתמודד איתם גם לאחר שהופיעו.