מדוע צחוק ושמחת חיים טובים לבריאות

האם ישנו קשר בין צחוק ושמחת חיים לבריאות טובה?

השנים שבין מחצית המאה ה-19 עד סוף המאה ה-20 היו תקופה בהיסטוריה האנושית שבה המדע שלט בכל ביד רמה, ובני אדם ניסו להסביר ולהשפיע על כל תחום בחייהם – וזה כולל גם יחסי אנוש, זוגיות ואפילו אומנות – באמצעים מדעיים ומדידים.

אלא שמאז האנושות התחילה להתפכח, ויחד עם ההבנה שהתקדמות מדעית לא יוצרת חברה מוסרית יותר, גם קיימת הבנה שגם כשזה מגיע לגוף האדם ולבריאות – לא הכל ניתן למדוד ולבנות סביב מודלים מדוייקים.

הרפואה אומנם שיפרה מאוד את איכות חיינו ומסייעת בריפוי מחלות ובעיות רבות, אך היום ברור לכולם שהמפתח לבריאות תקינה היא לא רק להיות מטופלים אצל הרופא הטוב ביותר עם התרופות הטובות ביותר.

קיימת הבנה והכרה בחשיבות התזונה ואורח חיים נכון כדי לשמור על בריאות. מעבר לכך, ישנה גם הכרה בהשפעה שיש למוח ולנפש על האופן שבו הגוף שלנו מתפקד.

היום נדבר על הקשר שבין צחוק ושמחת חיים לבין הבריאות שלנו.

צחוק בריא

כוחה של האופטימיות

קיים מקרה מוכר בעולם הרפואה, שבו פותח ניתוח מיוחד שטיפל בבעית ברכיים קשה שמאות בני אדם סובלים ממנה. הניתוח התגלה כמהפכני ויעיל במיוחד, ואחוז ניכר מהמטופלים דיווחו על הרגשה משופרת והיו כאלו שבזכות הניתוח חזרו שוב ללכת באופן פעיל.

אלא שקבוצת רופאים החלה לחשוד שבניתוח יש משהו "חשוד", כי לא היה הסבר הגיוני כלשהו להצלחת הניתוח. הם ערכו ניסוי פשוט, שבו בוצע הניתוח על הסובלים מבעיות הברכיים, אך במקום לנתח – הם פשוט יצרו חתך ותפרו אותו, ללא כל פעולה נוספת. התברר שאחוזי ההצלחה של ניתוח הדמה היו אפילו טובים יותר מתוצאות הניתוח האמיתי.

מה המסקנה? זהו בדיוק אפקט הפלציבו, שעד היום הרפואה לא יודעת איך להתייחס ואיך להבין אותו. הרעיון הבסיסי מאחורי אפקט הפלציבו הוא שלגוף שלנו ישנן יכולות ריפוי טבעיות – לא רק תרופות וטיפולים רפואיים יודעים לרפא, אלא גם גוף האדם מסוגל לכך. במיוחד, הגוף שלנו מצליח לרפא ברגעים שבהם אנחנו מאמינים בהצלחה ורוצים בכך.

בדוגמה שהבאתי, המטופלים עברו ניתוח והאמינו בהצלחתו, ועצם האמונה הזו היא שגרמה לריפוי, ובכלל לא הניתוח.

למעשה, האמונה הזו, האופטימיות, היא בעלת יכולות ריפוי בלתי רגילות. מחקרים רבים מראים שחלק ניכר מההשפעה של תרופות נאוצה באותו אפקט פלציבו. גם ההשפעה של מטפלים רבים מתחום הרפואה האלטרנטיבית מביאה להצלחה בזכות אותו אפקט.

רוצים להרגיש טוב, בריאים ורגועים – תתחילו בהגברת האופטימיות שלכם.

התועלת שבצחוק

פחדים ולחץ הם אחד מגורמי המוות המשמעותיים היום במערב. חלק ניכר מהמחלות, החל ממחלות לב, כלי דם וגם סרטן – הם בעלי קשר חזק ללחצים וחרדות.

כבר מהמאה ה-19 החלו מדענים ורופאים להצביע על התועלת הבריאותית של הצחוק. צחוק הוא קודם כל תרגיל גופני חביב – הוא מאוור את מערכות הנשימה, משחרר לחצים ושרירים, מאיץ את קצב הלב ולחץ הדם ומגביר את חילוף החומרים בגוף.

מעבר לכך, צחוק משחרר אותנו מרגשות שליליים, ומכניסה את הגוף באופן מיידי לתחושות חיוביות ואופטימיות.

אנחנו צוחקים ברגעים שמחים ומשעשעים. אבל מצד שני, וזה הוכח במחקרים רבים, צחוק גם גורם לנו להרגיש שמחים ומשועשעים – אפילו אם תצחקו ללא סיבה, הגוף שלכם ירגיש וייזכר באותם רגעים כיפיים שהצחיקו אתכם.

לאורך זמן, מחקרים הראו שצחוק גורם לבני אדם להיות פחות לחוצים ופוחדים וגם אופטימיים יותר – ולכל אחד מאלו יש השפעות ישירה על הבריאות שלכם.

מליצנות רפואים ועד סדנאות יוגה צחוק

ההבנה שלצחוק ישנן תועלות רפואיות, לעיתים יותר מתרופות וטיפולים, כבר הגיעה גם להכרה ע"י תחום ההארד-קור של הרפואה.

היום ניתן לראות יותר ויותר חדירה של תחום הליצנות הרפואית לחדרי מיון כחלק מטיפול במגוון של חולים.

פעם חשבו שכדי לטפל בסרטן נדרשות התרופות הטובות ביותר. אבל היום ישנה ההבנה שגם התחושה והאמונה של המטופלים משפיעה מאוד.

מנגד, לא חייבים להיות חולים כדי להינות מיתרונות הצחוק. אתם יכולים לעשות זאת באופן עצמאי בכל עת – פשוט צחקו, כמה שיותר ובכמה שיותר הזדמנויות ואפילו אם אין לכך כל סיבה.

בנוסף, אתם יותר ממוזמנים להתנסות באחת מסדנאות היוגה צחוק שלנו, שבהן תחייכו, תשעשעו, ובעיקר תצחקו במשך למעלה משעה – סתם כך, ללא סיבה.