בישול בריא – לא חייבים שינויים דרסטיים

אני מרשה לעצמי לכתוב את המאמר הזה בעקבות 6 מחזורים מוצלחים של סדנת בישול ייחודית שהעברנו בסטודיו המרכז לקולינריה חוויתית.

סדנת בישול בריא בהנחיית נטורופתית אורטל מגן היא סדנת בישול חדשה יחסית, שאנחנו מעבירים בסטודיו מזה כחודשיים. זו הסדנה היחידה שלנו שלא מועברת ע"י שף או קונדיטור, ואין בה עניין קולינרי ייחודי – אלא בעיקר מסר בריאותי של אורח חיים נכון.

אז כאמור, בעקבות סדנאות מוצלחות, אני אשמח לשתף בכמה תובנות ומסקנות שהגעתי אליהן. אומנם לא השתתפתי בסדנה, אך ראיתי ולמדתי ממנה רבות.

אפשר לבשל בלי שמן

אנחנו רגילים להוסיף שמן כמעט לכל מתכון. ככה ראינו את אמא מבשלת, כך מבשל הטבח בצבא וכך זה נראה בתכניות הבישול.

ובכלל, כמה קל זה לשפוך "מעט" שמן למחבת, למרק, לסיר עם התבשיל. זה נראה לנו כמה טיפות, אבל מחקרים רבים מראים שמדובר לרוב בכוס שלמה ואפילו יותר.

דרך טובה היא למדוד את השמן עם כף ולא סתם לשפוך, אך מה רע בכך שנוציא את השמן לחלוטין מהמתכון?

בסדנאות למדנו לבשל עם מים בלבד. הכנו מרקים, תבשילים, ירקות מוקפצים ועוד – והכל ללא שמן בכלל. המים מונעים מהמזון להישרף, והם תחליף מצויין לשמן.

רק דמיינו כמה קלוריות (רמז: מאות!) מיותרות ניתן לחסוך אם נוציא את השמן המיותר מהבישול.

להפסיק עם ההרגל של להוסיף מלח

מסר נוסף שיש בסדנה הוא להימנע ממלח מיותר. העולם המערבי כולו נמצא כבר עשרות שנים במצב שמבחינה אובייקטיבית הוא הרעלת נתרן. אנחנו צורכים יותר מדי מלח, שנמצא בכל מקום ובכל מאכל.

אנחנו זקוקים באופן טבעי לכמות מעט של מלח, אך הכמויות שאנחנו אוכלים היום הן בגדר מגפה. המסר שמעבירה הסדנה הוא שאפשר אחרת.

ראשית, למלח אנחנו מתרגלים. אם נפחית את כמות המלח שאנחנו אוכלים בהדרגה, אנחנו נתרגל לטעם החדש ולא נרגיש שחסר לנו.

ושנית, אפשר לתבל אוכל ללא מלח, אלא באמצעות תבלינים נוספים. כורכום, כמון, פלפל ואחרים, הם תבלינים בעלי סגולות בריאותיות שניתן לשלב במנות שלנו במקום הלח המזיק.

אפשר להכין פסטה בלי ביצים

בסדנה מכינים גם פסטה מחיטה מלאה מעורבת בקמח דורום. לרוב, המתכון המקובל לפסטה שכזו כולל ביצים, שמן ומלח.

אך בסדנה, המנחה מדגימה כיצד ניתן להכין פסטה בעבודת יד תוך שימוש בקמח ומים בלבד. ללא ביצים, ללא שמן וללא מלח.

דגנים מלאים טעימים לא פחות

מסר נוסף ומרכזי של הסדנה הוא להשתמש בדגנים מלאים במקום הדגנים הרגילים שאנחנו משתמשים בהם.

ההבדל הוא פשוט וחשוב – בדגן הרגיל ("לבן") יש את הפחמימות והחלבונים, אך אין רכיבים תזונתיים חשובים כגון ויטמינים, מינרלים, נוגדי חימצון, סיבים תזונתיים ועוד.

אז במקום להתשמש באורז לבן, נשתמש באורז מלא. במקום קמח חיטה לבן, נשתמש בקמח מלא.

וכמובן, נוסיף לארוחה מגוון של קטניות בריאות ומזינות.

ככל שיש יותר צבעים – הארוחה נראית טעימה יותר

נוהגים לומר שאנחנו "אוכלים עם העיניים", כלומר ההנאה של בני אדם מהאוכל תלוייה במראה וביופי של המנה. יש מחקרים רבים שתומכים בכך.

לכן, מסר חשוב של הסדנה הוא יצירת ארוחה כמה שיותר צבעונית ומגוונת. עושים זאת באמצעות הרבה מאוד קטניות ודגנים, ודרך שימוש בתבלינים וב-5-6 צבעים של ירקות.

בתור בני אדם, התרגלנו לכמויות של שמן, מים ומרכיבים מזיקים במזון. המסר של הסדנה הוא שאפשר גם אחרת: תבלינים במקום מלח, בישול ללא שמן, ובניית ארוחה צבעונית ויפה.

סדנת בישול כזו, יחד עם סדנאות נוספת, מתקיימת בסטודיו המרכז לקולינריה חוויתית בתל-אביב.